Wie betaalt een Scope 10 keuring?

We leggen het simpel uit.

Je staat op het punt om je pand te laten keuren met een Scope 10 inspectie – goed bezig! Veiligheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid in één pakket. Maar dan komt de vraag: wie betaalt die keuring eigenlijk? Een logische vraag. Het antwoord is minder ingewikkeld dan je misschien denkt.

Even terug naar de basis: wat is Scope 10 ook alweer?

Scope 10 is een inspectiemethodiek die specifiek kijkt naar de elektrische installatie in jouw gebouw en de invloed hiervan op de brandveiligheid. Dus niet alleen of het werkt, maar vooral of het veilig werkt. De inspectie wordt vaak gevraagd door verzekeraars om het risico op brand of andere elektrische problemen te verkleinen. En eerlijk is eerlijk, daar worden we allemaal een beetje veiliger van.

Maar… wie draait er op voor de kosten?

Kort gezegd, meestal de eigenaar van het gebouw – de verhuurder dus.

Maar hier begint het, in de praktijk ontstaat er regelmatig discussie tussen verhuurders en huurders over wie precies verantwoordelijk is en dat is niet zo gek. Want hoewel de Scope 10 inspectie verplicht is voor het gebouw, heeft de huurder vaak belang bij de continuïteit van de bedrijfsvoering én een goede verzekering. Dus, wie betaalt?

Huurder of verhuurder?

Dit hangt af van wat er in het huurcontract is afgesproken. In sommige gevallen is onderhoud (en inspectie) van elektrische installaties expliciet neergelegd bij de huurder. In andere gevallen neemt de verhuurder dit op zich, bijvoorbeeld als onderdeel van een all-in huurconstructie.

Wat je moet weten:

  • De wettelijke plicht ligt bij de eigenaar van de installatie – meestal de verhuurder.

  • De verzekeraar stelt de keuring vaak verplicht voor de gebruiker – meestal de huurder.

  • De verantwoordelijkheid wordt vaak contractueel geregeld – en daar zit de crux.

Kortom: lees je huurcontract goed door. En als het daar niet duidelijk in staat? Ga dan samen in gesprek. Heldere afspraken voorkomen scheve gezichten en gedoe als de verzekeraar om de keuring vraagt.

Een investering in rust

Het fijne aan een Scope 10 keuring? Het levert je iets op: gemoedsrust. Je weet zeker dat jouw elektrische installatie veilig is. Dat je risico’s beperkt. En dat je voldoet aan eisen van bijvoorbeeld de verzekeraar.

Het is geen ‘extra kostenpost’. Het is een slimme investering in de continuïteit van jouw organisatie, het vertrouwen van je verzekeraar en – niet onbelangrijk – de veiligheid van iedereen die in je pand rondloopt.

Tip van Stroomwacht

We merken dat onze klanten vaak denken: “Moet ik dit nu élk jaar doen?” Gelukkig niet. De frequentie van een Scope 10 inspectie hangt af van het type installatie, de staat ervan én de eisen van de verzekeraar. Laat je goed informeren – wij helpen je daar natuurlijk graag bij. Want duidelijkheid geeft kracht. 

Tot slot: je staat er niet alleen voor

Bij Stroomwacht houden we van helderheid, eenvoud en een tikje eigenzinnigheid. Wij geloven dat iedereen – ook zonder technische achtergrond – moet kunnen begrijpen wat er in zijn of haar gebouw gebeurt. Want veilig werken begint bij weten waar je aan toe bent en dat is precies wat wij voor je doen.

Meer weten over Scope 10? Of wil je meteen een vrijblijvende offerte? Neem contact met ons op – we staan voor je klaar. 

Gerelateerde Blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

"Stay Connected"

Ontzorgen? Gaan we regelen

Laat je emailadres en telefoonnummer achter, dan nemen we zsm contact met je op!